Radaros eszközök
Radaros sebességmérők:
Multanova6F
Magyarországon ez a leggyakoribb traffipax, kerek (kúp alakú) radarjáról ismerhető fel. A 34,36 GHz-es frekvencián (Ka sáv) működik, menet közben is képes a sebességet megállapítani. A magas frekvencia és kis teljesítmény miatt detektorokkal ez a legnehezebben észlelhető.
Traffipax Speedophot
Ez a szabad szemmel legnehezebben észrevehető radar, mivel a radarsugárzó belesimul a lökhárítóba. Menet közben is használható, a 24,125 GHz-es frekvencián (K sáv) dolgozik.
Traffipax Microspeed 09
Ez a radar csak álló helyzetben képes mérni a közeledő és távolodó autókat egyaránt. A 13,45 GHz-es frekvencián (Ku sáv) üzemel, ezeket az amerikai frekvenciás detektorok (pl. Cobra, stb.) nem képesek észlelni. Nálunk a radarok negyede ilyen.
Sfim Mesta 204DD
Ez a régi készülék csak álló helyzetben képes mérni és csak a távolodó autókat. A 9,41 GHz-es frekvencián (X1 sáv) üzemel, a ma gyártott detektorok közül kizárólag a BEL/Target Euro 550 tudja észlelni, de már csak 1 ilyen radar működik.
Ramet7
A rendőrség legújabb beszerzése. Nehéz észrevenni és detektor nélkül nem is lehet megállapítani, melyik dobozban működik radar. A 34,3 GHz-es frekvencián (Ka sáv) üzemel, de a Multanovával ellentétben nagy energiával ad, ezért detektorral könnyű előre jelezni.
RametAD9
Magyarországon 2 db dolgozik fixen telepítve az M1 autópályán. Az AD9 négy verzióban kapható: az AD9-C az autóba szerelt verzió, ahol a rendszer minden komponense külön van beszerelve. Az AD9-T a könnyen hordozható, kézi vezérlésű mobil kiszerelés, itt a radarantenna, a kamera, az érintőképernyős LCD, vezérlőszámítógép egy mérőblokkba szerelve.
A fényképkészítési távolság a radaros sebességmérőknél csak maximum 40-45 méter.
A Sfim Mesták a legrégebbi készülékek: 1972 óta működnek és már csak 1db van használatban. Ez a típus kizárólag a távolodó gépkocsik sebességét tudja mérni. A többi készülék közeledő és távolodó autók sebességének mérésére is alkalmas, ill. menet közben is használható. Összesen kb. 80 db lehet üzemben belőlük.
ˇ 20db. Multanova 6F: a Ka sávot használja, a 34,36 GHz-es frekvencián üzemel
ˇ 20db. Traffipax Speedophot: a K sávon mér, a 24,125 GHz-es frekvencián
ˇ 15db. Traffipax Microspeed: a Ku sávon üzemel, a 13,45 GHz-es frekvencián
ˇ 1db. Sfim Mesta 204DD: az X sávon 9,4 GHz-en ellenőrizheti a sebességet.
A VÉDA kamerahálózat telepített ellenőrzési pontjai, országszerte 126 olyan pontra kerültek kitelepítésre, amelyet a közlekedésbiztonsági szakemberek balesetveszélyesnek ítéltek. A telepített eszközöket a központi közlekedésbiztonsági automatizált feldolgozó és információs rendszer (KAFIR) köti majd össze az olyan kiszolgáló alrendszerekkel, mint a gépjármű-nyilvántartás vagy a körözési adatbázis. A rendszer a sebességtúllépésen kívül egyéb közúti szabálysértések automatikus rögzítésére is szolgál.
A VÉDA kamerahálózat telepített ellenőrzési pontjai moduláris felépítésűek, vagyis a különböző alakú tartószerkezetre a megrendelő kérésére különböző modulok helyezhetők el. Az ellenőrzési pontokra szerelt központi feldolgozó egység a modulok adatait gyűjti össze és továbbítja vagy menti el későbbi felhasználásra. A már telepített ellenőrzési pontokról készített fotókat elemezve azonosíthatóak a VÉDA kamerahálózat moduljai:
- Doppler-radar
(sebesség méréséhez, járműtípus felismeréséhez) - Első és hátsó rendszámfelismerő kamera infravetővel
(a sebességadat mellé a rendszám rögzítéséhez, akár éjszaka is) - Áttekintő kamera és oldalkamera
(egyéb felvételek készítéséhez) - Rendszámfelismerő és adatfeldolgozó egység
(az adatok összegyűjtéséhez, elemzéséhez és továbbításához)
A rendszer szövegesen rögzíti a pontos helyszín, időt, jármű országkódja, első és hátsó rendszám, sebesség adat, majd fotókat mellékel az első és hátsó rendszámról, a jármű elejéről és hátuljáról, és készít egy áttekintő képet a jármű környezetéről is.
Valamint 6 féle lézer, amiből 5 félét rendszeresen használnak.